‘Muixeranga a l’escola’ conquereix les extraescolars

Compartir:

per Mabel Roig Company. Dibuix de Jairo

El dia 23 de març de 2019, en el Parlament que jo mateixa, com a Presidenta de Muixeranga Alginet (MA) vaig llegir amb motiu de la I Trobada de Muixerangues Alginet, ja vaig dir que si alguna cosa caracteritzava MA, “és ser colla creadora del projecte Muixeranga a l’Escola, (ME) un acostament muixeranguer als centres de Primària a través d’una extraescolar. Aquest projecte pioner ens ha permès acostar i descobrir la nostra tradició als més menuts, que des d’un principi es familiaritzen amb la cultura muixeranguera, els seus orígens i evolució, la construcció de les figures, el vocabulari de les colles i el de les figures, el mapa muixeranguer o les trobades…”.

El projecte ME arranca paral·lel a l’inici de MA i es tracta d’un projecte personal ja que vaig considerar que calia fer extensible el món muixeranguer als més menuts: el curs 2016-17 sols vaig poder introduir-la al CEIP Pepita Greus; els cursos 2017-18, 2018-19 i 2019-20 ja es farà als tres CEIPS d’Alginet: el Pepita, el Blasco Ibáñez i l’Emili Luna.

En cada curs escolar, s’ha dut a terme una sessió setmanal en cadascun dels tres col·legis públics, amb 20 alumnes per col·legi (6-12 anys), i s’ha implantat durant tot el curs acadèmic. En l’estructura de cadascuna de les sessions de l’extraescolar ME he intentat que hi haguera un equilibri en totes les parts següents:

  • Parts històriques, amb l’exposició dels orígens muixeranguers (projecció de vídeos, lectura de fragments d’obres on es parla de les muixerangues i d’altres festes-celebracions del nostre patrimoni cultural, audició de cançons que en parlaven, projeccions de fotos de trobades muixeranguers, projeccions de vestimenta, col·locació de les faixes, situació sobre el mapa de les poblacions i ciutats on hi ha presència muixeranguera, audicions musicals…)
  • Parts pràctiques, amb execució d’estiraments, jocs de cooperació, acro esport, tècnica muixeranguera, relaxació final. En aquesta part, els menuts fan molt d’exercici físic i es tracta de potenciar la plasticitat, elegància i harmonia corporals i on es fuig de la competitivitat insana.
  • Parts interdisciplinàries, la finalitat de les quals és la de situar els alumnes de l’extraescolar dins d’un context cultural ric, participatiu i valencià. Des d’aquestes premisses, ME ha participat en els projectes Espanta la Por, junt a la Biblioteca Pública Municipal, durant els cursos 2018-19 i 2019-20. També hem aconseguit la participació de l’escriptor Enric Lluch que parlà del seu llibre Vull ser muixeranguera; del músic i animador Dani Miquel que va enamorar els menuts amb la seua mestria musical; la presència dels dos mestres de MA, Amador Añon i Ramon Monxolí, en sessions diferents, que els contaren els inicis de MA, els reptes que cal superar i els animaren a mantindre els bon valors muixeranguers de cooperació, respecte i solidaritat. Estava prevista la visita del mestre Joan Nàcher, de la Nova Muixeranga d’Algemesí, que s’ha hagut d’ajornar per raons sanitàries. A més, ME es donà a conèixer al Centre Comercial Ribera del Xúquer, el 25 de maig de 2019, on els menuts feren Pilarets i alguna figura de tres.
  • Parts d’interacció esportiva, on els alumnes de ME han participat amb menuts d’altres disciplines esportives, com ara amb els de natació, dins del projecte Muixeranga a l’aigua o amb els mestres de Pilota Valenciana, a fi d’intercanviar-se experiències i tècniques esportives.
  • Part de participació activa dels menuts de ME en els assajos i actes de MA o en les Trobades muixerangueres. De vegades, xiquets de ME han estat els enxanetes d’alguna figura de MA, i aqueixa participació els encanta. Relacionat amb açò, alumnes de ME participaren en una demostració senzilla en À punt televisió a propòsit dels actes del 9 d’octubre de 2019, on el menuts foren els grans protagonistes.

Des de maig de 2019, Muixeranga a l’escola està al facebook, instagram i twitter. Cada dia he d’insistir en la importància de practicar, mantindre i transmetre els valors muixeranguers mentre es realitza l’extraescolar però també fora d’ella. No entenc, no entenem una muixeranga potent sense uns valors potents. Respecte, ajuda i companyonia, cooperació, solidaritat, endreç i neteja, harmonia i sensibilitat, són valors que no solament es treballen en cada sessió de ME, sinó que s’intenta que els menuts els reconeguen fora dels centres i en cadascuna de les manifestacions socials i culturals de la vida. Per aqueixa raó, ME té una acollida extraordinària en les famílies muixerangueres, en les direccions dels centres i en l’Ajuntament, a través de la Regidoria de Cultura i Educació, que any rere any ens subvenciona l’extraescolar, on totes i tots participem i on se’ns faciliten les tasques i també les infraestructures per a dur-les a terme. Fruit d’açò és l’augment en la demanda per a fer ME. Les perspectives futures són, en aqueix sentit, més que estimulants i positives, tot i que la situació d’alarma sanitària derivada del COVID19, ha alterar una trajectòria més que satisfactòria.

Alguns dels menuts de ME acaben en Muixeranga Alginet, per la qual cosa l’extraescolar és vista com una “mini pedrera” de la segona. Aquest fet ens permet acostar majors i menuts en un grau d’interacció molt interessant. Muixeranga a l’escola ha aportar aire fresc i és un puntal interessant per a les extraescolars i per a MA.

Mabel Roig Company
 Presidenta de Muixeranga Alginet i mestra de Muixeranga a l’escola